افرا

انسانِ قاضی...

چهارشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۱۰ ق.ظ

اطلاعیه ای به همه ایستگاهها چسبانده اند که از این پس زائرین و مجاورینی که من کارت ندارند یا شارژ کافی ندارند ملزم به پرداخت پانصد تومان به راننده اتوبوس هستند. اول تصور کردم این مختص همین خط اتوبوس است، گفتم خب فرقی هم نکرد تا بحال هم کسی پنجاه تومان باقی پول را برنگردانده بود. بعد که همان اطلاعیه را در ایستگاههای دیگر که اتوبوس های مربوط به آنها کرایه های سیصد یا دویست و پنجاهی دارند دیدم، با خودم گفتم این هم تهدید اتوبوسرانی... و این هم مصداق دیگری از حرفی که از زبان خردترین تا درشتترین ها میشنویم: "مشکل خودتان است... مشکل من نیست" 

شاید خنده دار است که سر صد دویست تومان آدم یادداشت بنویسد ولی آیا واقعا کسی در آن کمیسیونی که برای برنامه ریزی این جریمه و بحران! تشکیل شده بود کسی از ایستگاههایی که فاقد محلی برای شارژ من کارت هستند صحبت کرده، یا از کسانی که حساب پنجاه تومان خرجشان را هم دارند و آن قدر غنیمت کنار میگذارند تا سر ماه کم نیاورند، یا مثلا کسی که با عجله در پی کاری ضروری به دنبال اتوبوسی میدود تا جا نماند و هیچ حواسش به کارتش نیست؟ 

چه این روزها جریمه ها به نظرم سنگین و ناعادلانه می آیند، از خردترینش که کرایه ی اتوبوس باشد، تا بیشترینش که اعدام باشد.... خبر بررسی پیشنهاد حذف اعدام از مجازات متهمین مواد مخدر را که خواندم خوشحال شدم، هنوز خاطره دیدن ناخواسته آن دو جسم آویزان بر طناب دار با من است! چندروز پیش دوست حقوقدان ما، واژه ای بکار برد که مامعنیش را نمیدانستیم، توضیح که داد فهمیدیم ریشه کلمه از شهره است و مجازاتی ست شبیه دوره دادن مجرم در شهر..... گفتم یعنی آبرویش را بردن؟ چه کار بدی .....

دکتر آزمایش از بزرگان حقوق کشور است، شانس حضور در جلسه ی دفاعی را داشتم که او مشاور پایان نامه بود، آنقدر شیرین حرف میزد که دلم میخواست تمام کلامش در ذهنم تا ابد حک شود و چه خوشایند بود وقتی که گفت "ما حق مجازات نداریم. ما مجازات میکنیم چون کار دیگری بلد نیستیم. نگویید دین ما گفته چون دنیا با دین ما شروع نشده. دنیا از بدو تشکیل اجتماع، مجازات را در خود داشته"... خود حقوقدانها هم قانون را نماد عدل نمیدانند بلکه آن را ابزار نظم میدانند... و بنظرم حواس آدمها باید باشد که انسانیت خیلی وقتها پیشی دارد بر نظم و قانون. عدل در وجدان همه آدمها حضور دارد.... 


پ.ن: پراکنده گویی که میگویم منم یعنی این... که از جریمه کرایه اتوبوس میرسم به اعدام و حقوق و قانون ... خواستم گذری هم به کتابخانه و کتابدارهای مجازات کننده دانشگاهم بزنم که دیدم بیش از آنچه باید کلام به درازا میکشد. بنابراین جریان کتابخانه میماند برای بعد ...

۹۴/۱۰/۲۳
افرا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی