افرا

نجابت گذشته...

يكشنبه, ۵ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸ ق.ظ

قرن 21، هزاره سوم! عصر آزادی های جنسی! این چند وقته هم فیلمهای روز را دیده ام، و هم فیلمهای قرن بیستی! خب باید بگویم نجابت و وقار گذشته ها مرا بیشتر به خود میکشاند! وقتی ناگهان از یک فیلم سالهای 1940 پرت میشوم به یک فیلم بی پرده 2015 با خودم فکر میکنم دراین سالها چه شده که جلوه های عشق از نرمی و نوازش رسیده به حرکات وحشیانه! چه شده که جنس بوسه ها این همه تغییر کرده و مهمتر از همه چه شده که این همه سعی میشود در شخصی ترین مسائل انسانها الگوسازی شود! وقتی فیلمی میبینم که به واقع از دغدغه نویسنده و کارگردانش حالم بد میشود، از آن بازیگرهایی که چنین صحنه هایی می آفرینند حالم بد میشود و بلافاصله میروم فیلم را پاک میکنم، به حرف و دردودل دوستی فکر میکنم که میگفت همسرش به دیدن سبک خاصی از فیلمها و خودارضایی گه گاه تمایل دارد و از این موضوع دلگیر بود! فکر میکنم که چه میشود که آدمی که کسی رابی محدودیت در کنارش دارد همچنان جذب تصاویر مصنوعی فیلمهایی میشود که معلوم نیست ساخته و پرداخته چه روح و روانی هستند! من آدم محدودی نیستم که فیلمی را که میخواهم ببینم بخاطر صحنه هایش صرف نظر کنم. اما اگر فیلمی که از پیش با آن آشنایی ندارم را شروع کنم و تا جایی پیش بروم و ببینم دغدغه و تمرکزش بر چیزی است که در نظر من پرداختن به آن در این حد بی پردگی وقیحانه است بلافاصله از ادامه دادنش اجتناب میکنم و ترجیح میدهم بروم جنگ و صلح سه ساعته را ببینم و کیف کنم از ابروهای نجیب! از لباسهای اصیل! از نوازشهای لطیف! از دغدغه های عظیم! 

میدانی از اینکه سیر زمانی آدمها را به سمتی برده که کشش نجابت جای خود را به کشش اغواگری سپرده تعجب میکنم! از اینکه این همه مدل سازی صورت گرفته تا آدمها مثل کالا با هم رفتار کنند و از عشق دستاوردی جز تماس بدنها در ذهنشان نگنجد! از اینها خنده ام میگیرد! از اینکه دختری از دوستش راهنمایی بخواهد که "باید" برای اولین باری که بعد از محرمیت همسرش قدم به حریم اتاقش میگذارد چه کند تعجب میکنم! وقتی شاهد این دغدغه بودم به او گفتم که خودش را به هرچه پیش می آید بسپرد و خودش باشد! نه دنباله روی دوست دیگرمان! اگر آن باشد که دیگر آنها چه فرقی با هم دارند؟؟ غیر از این چیز دیگری هم البته در مورد این آدم ذهنم را مشغول کرد! ترس از دلزدگی! چیزی که با دیدن وصالهای نافرجام و بی ثبات خیلی ها به آن دچار آمده اند... مثل قشر سنتی و مذهبی مان نمیخواهم بگویم نباید دید! یا مثلا "ماهواره آفت روابط خانوادگی است" اما میخواهم بگویم وقتی هوشمندانه با زوایای مختلف دنیای جدید مواجه نشویم، کاملا ناخودآگاه و ناخواسته به زوال فرهنگ و احساس و عشق عقل دچار می آییم.

در هرحال تصمیم گرفته ام تهِ فیلمهای قدیمی را درآورم... بی خیال اینکه این سالها چه کسانی اسکار میگیرند، کن می گیرند، فیلم بازها از چه فیلمهای جدیدی حرف میزنند و ...... 

کاش دنیا برمیگشت به همان زمان ظواهر اصیل و نجیب... بی پردگی ها دلزدگی می آورند!

۹۵/۱۰/۰۵
افرا

نظرات  (۵)

...
کاش!
همه چیز عوض شده آدم ها عادت ها رفتار ها حتی احساس ها!
پاسخ:
تغییر اجتناب ناپذیره. کاش هوشمندانه باشه و در جهت تعالی...
چه خوب گفتی افرا
دقیقا منم وقتی فیلمها رو می بینم همش مقایسه می کنم این وضعیت رو در فیلم های قدیم و جدید و واقعا این حد از اصرار به سکس و ربط مستقیم عشق و سکس به هم در این فیلم ها آزاردهنده است و این اون چیزیه که سرمایه داری میخواد توی ذهن همه دنیا بکنه. و من فکر می کنم موفق هم عمل کرده این سرمایه داری. حد و مرز و استاندارد تعیین کردن برای اتاق خواب آدم ها مسخره ترین چیز ممکنه.
پاسخ:
امان از این الگوسازی ها و حد و مرز ساختناا... تاسف برانگیزه
من هم همین طور، اصلا فیلم های قدیمی تر خیلی دلنشینند، انگار دنبال جذابیت های بصری معمول این روزها نبودند برای جذب مخاطب، پس بیشتر فکر می کردند :)
پاسخ:
و فکرهای بهتری هم میکردند...
۰۷ دی ۹۵ ، ۱۱:۰۲ پریسا ب.ه
دقیقا همینه که گفتی افرا جان .ما آدم ها باید درک کنیم این مساله رو که هوشمندانه با زوایای مختلف دنیای جدید مواجه شویم نه اینکه خودمونو بسپاریم به هر نوع تغییری و ما هم الگوسازی درونی و بیرونی کنیم.
پاسخ:
اوهوم... امیدوارم همه مون حواسمون باشه...
۰۹ دی ۹۵ ، ۱۱:۱۷ احسان شریعتی
و اصرار افراد اطرافمان برای خودشان نبودن، برای فیلم بازی کردن برای ادا در آوردن
گاهی آدم به یاد «لباس جدید پادشاه» می افتد
پاسخ:
گاهی ناخودآگاه است! هوشمندانه ندیدن باعث این میشود..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی