افرا

طرحواره آزاردهنده

يكشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۰۷ ب.ظ
اولین گام در درمان یک درد، شناختن اون درده، منظورم صرفا علم به وجودش نیست، اینکه بدونی این چه دردیه، از چه جنسیه، ناشی از چیه... شناختش مساوی میشه با درمانش، مثل خط سرخ کوچکی که روی ساق دستم بود و تا مدتها فکر میکردم حتما حین آشپزی خورده به لبه قابلمه و سوخته... اما وقتی فهمیدم یه جور اگزمای کوچیکه با یه پماد موضعی توی دو مرحله رفع شد!
حرفم حرف درد جسمی نیست فقط... گاهی آدم دچار اختلالات روحی میشه. اولین چیزی که باید بدونیم اینه که دچار شدن به این اختلالات یه مسئله طبیعیه و مثل سرماخوردگی و حساسیت هرآدمی ممکنه گاهی در فواصل زمانی و شرایط مختلف دچارش بشه. مشکل ما آدما اینه که سخت وجود اختلالات روحی رو قبول میکنیم. غافل از اینکه وقتی وجودش رو بپذیریم، رفعش چندان سخت نیست!
خب این کابوسهایی که اخیرا بهش دچار شده بودم، یه نگرانی بود که در قالب تصاویری که انگار وجود واقعی خواهد داشت مثل یک پیشگویی قریب الوقوع در ذهنم تکرار میشد و بیقرارم میکرد. هرچه سعی میکردم با منطقم به حنگ این خیالات واهی و آزاردهنده برم از پسش بر نمیومدم! نتیجه اینکه در بیداری کابوس میدیدم و در خواب میمردم! این مسئله رو با یه دوست روانشناس به صورت پیام در میون گذاشتم. و صرفاً با آشنایی با کلیدواژه طرحواره ناقص ذهنی رفتم و در موردش کمی سرچ و مطالعه کردم، ریشه این نگرانی در واقع در تجربه تلخ و غم انگیزی بود که دوسال پیش با خانواده م از سر گذرونده بودیم و آسیب زیادی به شخص من زد. به واقع باید بگم از وقتی جنس حس و حالمو فهمیدم آروم گرفتم و تصاویر محو شدن! 
این تصاویر اونقدر وحشت آور بود که وقتی با دوستانم در حال تماشای فیلم بودم و وضعیتی مشابه کابوسهام در فیلم دیدم چشممو از پرده دزدیدم و به زور تونستم خودمو تو اتاق نمایش فیلم نگه دارم! وقتی دوباره شب بعد فیلمی رو در تنهایی خودم داشتم میدیدم و یه نشونه شبیه نشونه های کابوس دیدم دوباره وحشت کردم... در هر فیلم و کتاب و موضوعی که سرراهم قرار میگرفت انگار نشانه ای وجود داشت برای تثبیت وقوع اون حادثه ... اما حالا باید بگم از شرشون خلاص شدم! دروغین بودنشون انگار برای ناخودآگاهم روشن شده و دستش رو شده! 
سهل نگیریم حس و حال منفیمون رو... باید به داد خودمون برسیم، قبل از اینکه بین وحشت های زندگی مسخ بشیم!
۹۵/۱۰/۱۲
افرا

نظرات  (۳)

۱۲ دی ۹۵ ، ۱۹:۱۶ احسان پروانه
kheyli alie
پاسخ:
ممنون 
۱۲ دی ۹۵ ، ۱۹:۳۲ پرستو ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
من چه کنم افرا با این کابوس های وحشتناک؟
میشه چیزایی که درباره این طرحواره خوندی رو معرفی کنی منم بخونم؟
پاسخ:
مطالعه دقیق و تخصصی ای نکردم. صرفا با سرچ کلیدواژه ها، مطالب چند سایت روانشناسی رو در این باره خوندم و مسئله تا حدی برام روشن شد...
بشناس کابوس هاتو... و به قول دوستی برو تو دل ترسهات! 
۱۳ دی ۹۵ ، ۰۱:۴۳ پرستو ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پس منم برم سراغ گوگل و سرچ کنم.

پاسخ:
خیر پیش... :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی